Wist je dat 2024 het jaar is waarin je het beste een bedrijfsbus kunt aanschaffen?
In dit blog lees je alles over de BPM-wijzigingen in 2025, wat dit voor jou betekent als ondernemer en waarom het aanschaffen van een bedrijfswagen in 2024 een slimme financiële zet kan zijn. Zo kan jij straks een weloverwogen keuze maken!
Dus waarom is 2024 het beste jaar dat je een bedrijfsbus kunt aanschaffen?
Met de wetswijziging rondom BPM zal een bedrijfsauto voor ondernemers in 2025 duizenden euro’s extra gaan kosten. Mocht je als ondernemer duizenden euro’s willen besparen op de aanschafwaarde van je gewenste bus, dan is 2024 het jaar om deze aan te schaffen.
Hoe dit in elkaar zit? Daar nemen we je graag in mee. Liever een adviesgesprek? Plan dan hier je gewenste moment in en we nemen het telefonisch met je door.
BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Deze belasting betaal je normaal gesproken in één keer zodra de auto op een Nederlands kenteken wordt gezet. Op kenteken zetten betekent in Nederland en België het registreren van een voertuig bij de overheidsinstantie.
Zie BPM als een soort aanschafbelasting.
Tot en met 2024 kan je nog gebruikmaken van BPM-vrijstelling. Er zijn verschillende situaties waarin je hiervan gebruik kan maken. We gaan in deze blog in op de ondernemersregeling.
Wanneer je als ondernemer een bedrijfsauto aanschaft, maak je automatisch gebruik van de ondernemersregeling. Dit wordt ook wel de grijskentekenregeling genoemd. Met de BPM-vrijstelling, ben je als ondernemer dus vrijgesteld van BPM. Je hebt er recht op wanneer je de bedrijfsauto voor meer dan 10% zakelijk gebruikt.
In 2025 geldt deze vrijstelling niet meer en dien je dus óók als ondernemer BPM te betalen bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfsbus. Dit geldt voor:
Import bedrijfsbussen tot 25 jaar oud.
Nieuwe bedrijfsbussen en tweedehands bedrijfsbussen tot 25 jaar oud, waarover nog geen BPM is betaald.
Let op! Voor occasions die vóór 2025 al op Nederlands kenteken stonden, blijft de BPM-doorschuifregeling van kracht, wanneer je voldoet aan de voorwaarden van de vrijstelling zoals die luidde op 31-12-2024.
Hoe je de BPM kan berekenen in 2025 gaat ook veranderen. Tot en met 2024 werd de BPM voor bedrijfsauto’s nog gedaan op basis van de aanschafprijs. Vanaf 2025 wordt naar de CO2-uitstoot van het voertuig gekeken, net als bij personenauto’s.
Deze berekening is simpel, namelijk €66,91 per gram CO2-uitstoot per kilometer.
Heeft het voertuig geen uitstoot, zoals een elektrische bedrijfsauto? Dan hoeft er geen BPM betaald te worden.
Betreft het een dieselbus met 184 gram uitstoot per kilometer? Dan betaal je €12.311 (€66,91 x 184) aan BPM.
Voor een bedrijfsbus die in 2024 €30.000 kost, betaal je dus ineens €42.311 in 2025. Een fors bedrag! vooral wetende dat je dit bedrag in 2024 niet hoeft te betalen.
Zie ook het rekenvoorbeeld hieronder.
Rekenvoorbeeld BPM 2025:
Vanaf 2025 geldt dat nieuwe brandstof-bedrijfswagens belast worden met een stevige €66,91 per gram CO2-uitstoot.
Opel Combo: 139 gram CO2-uitstoot resulteert in een BPM van €9.300.
139 gram x € 66,91 = €9.300
Renault Trafic: 184 gram CO2-uitstoot resulteert in een BPM van €12.311.
184 gram x € 66,91 = € 12.311
VW Crafter: Afhankelijk van het model, variëren de kosten tussen €14.000 en €24.000.
* Hoe zwaarder en hoger het model, des te hoger de CO2-uitstoot – en dus de BPM
Nee. Je krijgt bij een tweedehands voertuig korting op de BPM. Vanaf 2025 betaal je BPM over voertuigen tot 25 jaar oud (vanaf 1e ingebruikname). Tot en met 2024 stond dit op maximaal 5 jaar voor bestelauto’s.
Naarmate het voertuig ouder is, betaal je dus minder BPM. Hoe hoog deze korting is, ligt redelijk in lijn met de waarde van de auto. Na 5 jaar zal deze korting rond de 50% liggen, waarna het in de 20 jaren daarna verder afbouwt.
Dit betekent dat je ongeveer de helft aan BPM betaalt bij een (geïmporteerde) bestelauto van 5 jaar oud ten opzichte van een nieuwe bestelauto.
Nee, je hoeft in 2025 niet altijd BPM te betalen op een bedrijfsauto.
Het gaat er namelijk om wanneer de bedrijfsbus op Nederlands kenteken wordt gezet. Daarnaast geldt de regel voor fossiele brandstofmotoren. Emissievrije (zoals elektrische) bedrijfsbussen zijn dus vrijgesteld van BPM, omdat deze 0 gram CO2 uitstoten per gereden kilometer.
In de volgende situaties moet er BPM worden betaald:
Wanneer de bedrijfsbus in 2025 op Nederlands kenteken komt te staan (nieuwe bedrijfsbussen of geïmporteerde bedrijfsbussen).
Bij een tweedehands bedrijfsauto van maximaal 25 jaar oud, waar nog geen BPM over is betaald.
Als een bestelauto binnen 25 jaar wordt doorverkocht en er nog geen BPM is betaald, omdat de vorige eigenaar of eigenaren waren vrijgesteld van BPM, moet de nieuwe eigenaar alsnog BPM betalen. Tenzij gebruik wordt gemaakt van de BPM-doorschuifregeling.
Omdat vrijwel iedere ondernemer met een bedrijfsbus gebruikmaakt van de BPM-vrijstelling, zal dit op de meeste bedrijfsbussen van maximaal 25 jaar oud betrekking hebben.
Zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regel. Gehandicaptenvervoer blijft vrijgesteld van BPM. Voor deze groep verandert er dus niet zoveel. Hier gaan we daarom ook niet verder op in.
Ben je geen ondernemer en rijd je geen bedrijfsauto, dan verandert er niet zoveel. Ben je ondernemer én rijd je in een bedrijfsauto of overweeg je er één aan te schaffen? Dan kan je dit jaar nog duizenden euro’s besparen door deze in 2024 aan te schaffen in plaats van in 2025.
Een bedrijfsauto met een uitstoot van 184 gram per kilometer is normaal.
Als we hiervan uitgaan met de beoogde €66,91 per gram Co2-uitstoot (zie berekening eerder in dit blog), dan betaal je in 2025 €12.311 BPM bij een nieuw voertuig en zal je al snel €6.000 betalen bij tweedehands voertuig van ongeveer 5 jaar oud.
Nogmaals: BPM over een tweedehands voertuig betaal je alleen wanneer het voertuig geïmporteerd is of wanneer er nog geen BPM betaald is, omdat de vorige eigenaar BPM-vrijstelling had. In dit laatste geval kan je mogelijk nog gebruikmaken van de BPM-doorschuifregeling. Wanneer je een bedrijfsauto van 25 jaar of ouder aanschaft, hoef je geen BPM te betalen.
Wil je dus profiteren (of vooral niet nadelig uit zijn in 2025), dan lijkt het erop dat je het beste dit jaar nog (2024) een bedrijfsauto kan aanschaffen.
Een andere belangrijke regelgeving die gaat komen is de zero-emissiezone. Dit heeft betrekking op bedrijfsbussen met brandstofmotor. Vanaf 2025 mag je met bepaalde bedrijfsbussen niet meer in ongeveer 30 stedelijke gebieden in Nederland die gebruik maken van een zero-emissiezone.
Dit kan voor veel ondernemers een grote beperking zijn. Denk aan marktlieden, bouwbedrijven die veel klussen in stadscentra uitvoeren of koeriers.
Voor de meeste ondernemers zal het echter geen of slechts een kleine belemmering zijn.
Overigens, wanneer je kiest voor een Euro 6 brandstofmotor, dan zit je de komende jaren nog goed.
Hiermee mag je nog tot 1 januari 2028 overal komen.
Is het wel iets wat je gaat beperken in je werkzaamheden? Kies dan voor een andere brandstofmotor of een elektrische bedrijfsbus.
Mag jouw bedrijfsbus vanaf 2025 de zero-emissiezones nog in? Check het met de Zero-emissie checker aan de hand van je kenteken!
Op de vraag of je beter in 2024 of 2025 een bedrijfsauto kan aanschaffen, raden we je aan om dit in 2024 te doen. Uiteraard is dit grotendeels afhankelijk van je eigen situatie en behoeften.
Wel kunnen we je alvast 2 goede tips geven:
Tip 1: Kies in 2024 nog voor een dieselbus
Wil je in 2024 nog profiteren van de BPM-vrijstelling? Dan is een brandstofmotor (benzine, diesel) waarschijnlijk de beste keuze. De meeste bedrijfsbussen hebben een dieselmotor en dit ligt dan ook het meest voor de hand.
Met name de brandstofmotor zal in 2025 een grote klap krijgen wanneer de BPM-vrijstelling wegvalt. Emissieloze motoren (zoals elektrisch) blijven namelijk vrijgesteld van BPM, omdat deze geen CO2-uitstoot hebben. Overweeg je dus een dieselbus? Profiteer er dan in 2024 nog van, want in 2025 zullen deze aanzienlijk hoger zijn in aanschafprijs.
Tip 2: Overweeg een elektrische bedrijfsbus in 2025 (of toch eerder?)
Overweeg je toch om te wachten tot 2025? Bekijk dan vooral het elektrische aanbod. Elektrische bedrijfsbussen worden steeds aantrekkelijker door onder andere een verbeterde actieradius, ook op de tweedehands markt.
Uiteraard zou je hier ook al in 2024 voor kunnen kiezen, waardoor je misschien ook nog een klein voordeel meepakt.
De elektrische bedrijfsbus zal namelijk veel aantrekkelijker in de markt liggen ten opzichte van de traditionele brandstofmotor in 2025. Aangezien je over een elektrische bedrijfsauto geen BPM hoeft te betalen.
Hierdoor zal de vraag naar elektrische bedrijfswagens toenemen, wat de prijs kan laten stijgen. Kies je dit jaar nog voor een elektrische bedrijfsbus, dan ben je deze prijsstijging mooi voorgebleven!
Ben je ondernemer en overweeg je om een bedrijfsauto aan te schaffen? Vraag dan direct een gratis adviesgesprek aan.
We helpen je bij het uitzoeken van een geschikte bedrijfsbus voor jouw bedrijf en helpen je verder met eventuele vragen die je nog hebt over alle wijzigingen die in 2025 op de loer liggen.
Profiteer dit jaar nog van duizenden euro’s BPM-vrijstelling.
Het is raadzaam om zo snel mogelijk een keuze te maken, vooral als je overweegt om een dieselbus aan te schaffen. Zorg ervoor dat deze bus in 2024 op kenteken staat, aangezien de landelijke voorraad mogelijk vroegtijdig kan opraken.
Ook is het overwegen om over te stappen naar een elektrische bestelwagen de moeite waard.
De nieuwe regelgeving in 2025, met strengere emissienormen en BPM-veranderingen, zal zowel de aanschafprijs als de restwaarde van bestelbussen aanzienlijk beïnvloeden.
Met de afschaffing van de BPM-vrijstelling, zullen de kosten voor de aanschaf van nieuwe brandstof bestelbussen stijgen. Deze verhoging van de aanschafkosten kan vervolgens leiden tot een daling van de restwaarde, aangezien de markt zich mogelijk meer zal richten op voertuigen met lagere emissies.
Elektrische bestelwagens kunnen daarom op lange termijn aantrekkelijker zijn door BPM-vrijstelling en onbeperkte toegang tot stedelijke gebieden.
Zero-emissiezones (ZE-zones) zijn stedelijke gebieden waar alleen voertuigen zonder stikstof en CO2-uitstoot zijn toegestaan. Vanaf 2025 zullen meer steden deze zones invoeren, wat betekent dat de toegang voor benzine-, diesel- en hybride voertuigen tot deze gebieden beperkt zal worden.
Elektrische bestelwagens blijven toegang houden tot deze zones, wat ze tot een aantrekkelijke optie maakt.
Met het vervallen van de BPM-vrijstelling voor fossiele brandstofmotoren (o.a. diesel, benzine en hybride) voertuigen in 2025, wordt het leasen van een elektrische bestelauto financieel aantrekkelijker.
Echter kan het leasen van een dieselbus in 2024 nog voordeliger zijn. Dit komt doordat je in 2024 nog kan profiteren van de huidige BPM-vrijstelling.
Naast het directe voordeel van BPM-vrijstelling, biedt het kiezen voor een elektrische bestelauto op de lange termijn aanzienlijke voordelen. Elektrische voertuigen hebben lagere operationele kosten, zoals besparingen op brandstof en onderhoud.
Daarnaast zorgen ze voor een beter milieu door lagere emissies en geven ze toegang tot steeds meer stedelijke gebieden met emissiebeperkingen. Met de toenemende focus op duurzaamheid en milieuwetgeving, kan een investering in een elektrische bestelwagen ook de marktwaarde van je bedrijf positief beïnvloeden en bijdragen aan een groener bedrijfsimago.
Het aanschaffen van een voertuig in 2024 met financial lease biedt een groot voordeel voor ondernemers.
Wanneer je in 2024 een auto aanschaft met een financial leasecontract, bijvoorbeeld voor een periode van 72 maanden, dan blijft de BPM-regeling van 2024 gedurende de gehele looptijd van je leaseovereenkomst van toepassing.
Dit houdt in dat je vanaf 2025 niet ineens te maken krijgt met de nieuwe BPM-regels die gebaseerd zijn op CO2-uitstoot. Je profiteert dus voor de volledige duur van je leasecontract van de BPM-voorwaarden die van kracht waren op het moment van aanschaf.
Neem voor vragen gerust contact op.